Alla inlägg under juli 2011

Av Linda Bjord - 8 juli 2011 08:20

Jodå det gick vägen. Fast jag tvivlade i stort sett hela kvällen på att det skulle räcka. Min lilla svarta lider nämligen av en enorm fällning just nu. Och det kliar visst något enormt så jag har varit en aning nojjig för platsen. Har tränat alldeles för lite plats över huvudtaget den senaste tiden så i veckan blev det hårdträning i stort sett varje dag. Tack snällaste Millis som ställde upp med Akero. Bra att kunna lägga med hundar som inte bryr sig om att man säger till sin egen. Hon rullade sig vid ett tillfälle när vi tränade plats i midsommar och det tror jag nog berodde på klåda men ändå. Lite får man ju härda ut som hund.   Planen var alltså att kunna säga till henne om hon började klia och fick så tillfälle att göra det i veckan. Meeen på tävligen, vad händer? Jo, hon börjar såklart att klia. Först började en annan hund rulla sig och sedan resa sig och gå. Då fick Myra struts-hals men låg ändå kvar. Sedan orkade hon då inte hålla sig utan sätter sig upp och kliar lite. Tittar sig omkring och kliar lite till. Jag lovar att mitt hjärta höll på att hoppa ur bröstet. Tack och lov valde hon sedan att lägga sig igen. Puh vilken lättnad. Jag hatar verkligen det där jäkla momentet. Det är så nervpåfrestande att det borde vara förbjudet.

Resterande moment gick kanon förutom apporteringen. Lite pinsamt att det var just det momentet när man har en apportör.   Men vet ju att hon normalt gör det jättebra så det är skitsamma. Och när jag sedan insåg att det bara var koff. 1 så var det ännu mera skit samma. Har ju varit på henne lite att hon inte får ta den för tidigt men jag vet inte om det berodde på det. Hon nosade och slickade på den när jag sa "apport" så två dk fick jag dra till med. Men jag är verkligen supernöjd. Så kul oxå när folk kommer fram efteråt och tycker att det ser så fint ut. (mallig)

Här kommer betygen: (domarkommentar i parentes)

Platliggn. 5 (sitter)

Tandvisn. 8 (glad hund) Nähä!  

Linförighet  9,5 (trycker)

Läggande  9,5 (ngt sakta ner)

Inkallande 10

Ställande 8,5 (steg)

Apportering 5 (dk, tugg)

Hopp över hinder 10

Helhetsintryck 10   Tjoho den är vi extra glada över!


Eftersom jag inte hade koll på at det bara var koeff. 1 på apporteringen så var jag helt övertygad om att det inte hade räckt. Även om man är nöjd med det andra så blir man ju ändå lite besviken. Så jag blev sååååå himla glad när jag hörde poängen 170,5 p och ett 1:a pris. Det räckte oxå till en andra plac. av 12 startande. Grattis oxå till klubbkamraten Yvonne med Jenna som fixade 1:a priset. Bra jobbat!

Nu släpper vi detta och tränar vidare på högremomenten.

Hej så länge! (eller på länge som Leif brukar säga)   


Avslutar med en bild på finaste Ali som hamnar lite i skymundan här på bloggen.  

 



Av Linda Bjord - 3 juli 2011 12:49

Här kommer lite bilder från vår midsommarträning. Fotograf är Ylva Jonasson. Tack snälla, verkligen jättebra kort!


 

Uppletande. Tjänstetecken på!

Ut!

 

Här kommer ett föremål!

 

Då får man såklart lite godis!

 

Efter avslutat jobb måste man alltid rulla sig förstår ni!

 

Och nu då? Vad ska vi göra nu?   Älskade lilla hund!!

 

Så tränade vi såklart en del lydnad. Här linförighet. Finfin kontakt & position.

 

Ser ju väldigt bra ut såhär på bild   

 

Framåtsändande! (än så länge bara saktagående)

 

Belöning för väl utfört arbete!

 

Så den obligatoriska rullnigen!

 

Mysigt att bli kliad på rumpan!


Som ni kanske förstår blev det hundträning för hela slanten i midsommarhelgen. Hos Millis & Richard var det värsta campingen med en massa husvagnar. De har ju en alldeles egen appellplan. Lyxigt värre! Så där tränade vi lydnad fredag och lördag. Spår blev det både fredag, lördag och söndag med lite blandade resultat för vår del. Har ju börjat med påsläpp och efter att ha varit lite för styv i korken och sagt att det gått så himla bra, blev det en del bakslag, men vi tar nya tag. Uppletande körde vi också alla tre dagar. Körde på full ruta och jag har ju mest kört korridorer så det blir lite mycket spring och inte så rakt som jag kanske vill. Nåja, vi tränar på! Lydnaden är jag riktigt nöjd med. Hade mycket folk med på plan och som agerade tävlingsledare så jag tycker hon skötte sig utmärkt. Mycket bra träning. Det gillar vi. Sedan är det ju alltid kul att kolla på andra ekipage hur de tränar sina hundar. Tror vi var totalt 18 pers. som körde lydnad på lördagen.

Kvällarna blev det grill och kubbspel. Så för att sammanfatta det hela så var det alldeles utomordentligt trevlig midsommarhelg. Stort tack till Millis & Richard för er gästfrihet.   


För övrigt så laddar vi för onsdagens lydnadstävling. Håll alla tummar!  







Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards